Kasyna sponsorujące drużyny sportowe

Zawody z udziałem dżokejów

To ciekawa o długiej tradycji możliwość spędzenia czasu. Odbywa się raczej w zupełności w realu. Możliwość udziału w zawodach dla publiczności wiąże się z udziałem Totalizatora w wyścigach konnych w roli mecenasa.

Kontrowersje

Od wieków, tudzież od tysiącleci znana jest instytucja mecenatu. Przecież opiera się na tak prostej zasadzie jak noc – dzień. Korzyść otrzymywana przez drużynę (sportową itp.) jest z kolei “zwracana” sponsorowi jako różne wymierne (reklama) i bardziej niewymierne korzyści (jako, ogólnie ujmując, budowanie marki).
Nie dziwi więc, że kontrowersyjne sponsorowanie sportu, gdy podmiot sponsorujący jest zaangażowany w działalność nieoczywistą, stanowi również obiekt badań naukowych.
W przypadku nieoczywistej działalności, jeżeli sponsor to firma docierająca ze swoimi usługami do różnych społeczności, jest wskazane, aby nie podejmować takich działań. O ile wśród najbliższej grupy związanej z “drużyną” może to budzić akceptację, to już w dalszych kręgach nie.

Ta nieoczywista działalność może za to być impulsem do podejmowania działań bardziej edukacyjnych ze strony firm-partnerów. Takich, które będą skierowane do osób stykających się z tą działalnością, będących w jej zasięgu, podlegających skutkom takiej działalności. Mogą to być działania dotyczące zwiększenia aktywności w zakresie zwalczaniu szkód i skutków wywołanych uczestnictwem w nieoczywistych wydarzeniach. Jak również działania wpływające na zmniejszenie chęci udziału w nich.
Takimi sponsorami-patronami mogą być różne lokalne organizacje. To jest o tyle ważne, że zaangażowanie w nieoczywiste działalności należy też do zakresu zdrowia publicznego.
I przekłada się na różne indywidualne sytuacje (i najbliższego kręgu), które mogą wobec tego być trudne. A już szczególnie przy dużym włączaniu się w zachowania inne niż tylko starożytne kółko i krzyżyk.

W Europie – czyli e-sportowa Europa

Znawcy marketingu e-sportowego wskazują, że rozgrywki ligowe na przykład League of Legend na terenie Europy również zyskują poważnych partnerów jako sponsorów. Od co najmniej dwudziestu lat odbywają się różne turnieje, z tym że w ciągu niedawnych kilku lat przekształciły się one w prawdziwe masowe wydarzenia – z udziałem publiczności na żywo, jak i online/live, nawet z opcją transmisji w kanałach sportowych w TV, jak w Stanach Zjednoczonych (zmagania Overwatch League). Rozgrywają się w dużych arenach w pełnym multimedialnym otoczeniu. I oczywiście zostały włączone do kategorii sportu. Aby nie szukać daleko, jeśli chodzi o udział sponsorów, to przykładem jest zaangażowanie Vodafone.
Z kolei na przykład pierwszą telewizyjną stacją europejską, która podjęła się sponsorowania rozgrywek e-sportowych, jest Canal+. Włączył się w bycie donatorem podczas LCS Europe.
Również znany, międzynarodowy koncern BenQ włączył się do tych turniejowych rozgrywek jako partner drużyny. W tym gronie wśród bardziej rozpoznawalnych firm jest również Adidas. Firmy dostarczające sprzęt komputerowy, jak Logitech czy Roccat także są czołowymi sponsorami tu.

Formy sponsoringu

Wraz z rozwojem ligowych rozgrywek w e-sporcie pojawiają się organizacyjne zmiany, w tym dotyczące partnerstw (długoterminowych). Wygrywające teamy mają ułatwione więc zawieranie umów sponsorskich. Wkracza sposób franczyzowy (najpierw za oceanem) zawierania kontraktów z partnerami. Amerykańskie kluby sportowe NBA zostają sponsorami drużyn.
Z punktu widzenia marketingu jest kilka form sponsoringu. Szczególnie jeśli chodzi o dziedzinę e-sportu. Czysty sponsoring w pełnym znaczeniu oznacza też dla drużyny obecność w większości przekazów reklamowych sponsora. Jest jednak najwyższą formą zaangażowania w sponsoring i niezbyt wielu jeszcze graczy/teamów ma z tym do czynienia tak naprawdę. Wiele firm dysponujących kapitałem poszukuje możliwości sponsorowania drużyn ligowych w różnym zakresie.
Jedną z częstych form sponsoringu jest ten oparty o kod afiliacyjny. Z użyciem np. kuponu parnerskiego, rabatowego sponsorującej marki. Wersja rozszerzona wprowadza inne bonusy.

Światowi sponsorzy e-sportu

Czołowe światowe koncerny przyłączyły się do sponsoringu teamów i rozgrywek ligowych w e-sporcie. Generując przychody oraz oferując nagrody znaczące dla zwycięzców. Coca Cola to jedna z takich firm. Podobnie jest z Airbusem, który jest liczącym się tu udziałowcem. Dołączyły do tego grona firmy stricte motoryzacyjne, jak Audi lub Honda. Drużyny na różnych kontynentach i w ligach uzyskują wsparcie, a ligowi przedstawiciele informują powszechnie o tym.

Informacje zaczerpnięte z: https://www.grykasynowe.waw.pl/ oraz https://www.kasynoonlineporadnik.edu.pl/

Last modified: 4 March 2021